Pembangunan Aplikasi

 
1.7  Pembangunan Aplikasi
 
1.  Kitaran Hayat Pembangunan Sistem (Software Development Life Cycle – SDLC) dikenali sebagai kitaran hayat pembangunan aplikasi.
 
2.  Kitaran hayat pembangunan aplikasi ialah istilah yang digunakan dalam kejuruteraan sistem dan perisian, sistem maklumat dan pembangunan aplikasi.
 
3.  Menjelaskan tentang proses merancang, mereka bentuk, menguji dan mengimplementasi sesuatu aplikasi atau perisian.
 
4.  Terdiri daripada 1 kitaran fasa yang berjujukan dan menjadikannya sebagai pelan tindakan yang berkesan kepada pasukan projek.
 
5.  Membantu mengesan status bagi penyempurnaan projek.
 
6.  Metodologi SDLC:
 
(a)  Model air terjun (Waterfall model)
 
Terdapat lima fasa-fasa model air terjun:
 
  • Analisis masalah
  • Reka bentuk masalah
  • Laksana penyelesaian
  • Uji dan nyah ralat
  • Dokumentasi
 
(b)  Model RAD (Rapid Application Development model)
 
(c)  Model lelaran (Iterative model)
 
(d)  Model lingkaran (Spiral model)
 
(e)  Model tangkas (Agile model)
 
7.  Model hibrid ialah kombinasi yang terdiri daripada beberapa model.
 
8.  Dokumentasi adalah penting tanpa mengira model yang digunakan.
 
1.7.1  Kitaran Hayat Pembangunan Sistem
 
1.  Fasa Analisis Masalah
 
  • Proses mengenal pasti keperluan program dan mencari sebab sesuatu program dibina.
  • Langkah-langkah sistematik harus dipatuhi untuk selesaikan masalah dan penting untuk memahami penyataan masalah dengan jelas.
  • Analisis masalah dengan menggunakan analisis IPO iaitu analisis input, proses dan output.
 
2.  Fasa Reka Bentuk Penyelesaian
 
  • Dibuat setelah analisis IPO.
  • Merupakan set keperluan untuk memulakan fasa mereka bentuk dilakukan.
  • Melihat kepada potensi penyelesaian yang wujud dan menentukan penyelesaian yang efektif dan efisien.
  • Penggunaan algoritma: Langkah awal bagi penyelesaian masalah dalam fasa reka bentuk penyelesaian.
  • Pseudokod: Aturan langkah yang ditulis dalam bahasa pengatrucaraan.
  • Carta alir: 1 perwakilan grafik yang menunjukkan langkah penyelesaian sesuatu masalah dan mempunyai hubung kait antara 1 sama lain.
 
3.  Fasa Perlaksanaan Penyelesaian
 
  • Tujuan:
  • Untuk mengubah reka bentuk kepada program yang akan dipasang pada perkakasan dan bersedia untuk melaksanakan penyelesaian.
  • Membina dan menghasilkan sistem yang dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi. 
  • Aktiviti pembangunan aplikasi melibatkan pengekodan.
  • Pengekodan:
  • Memerlukan bahasa pengaturcaraan seperti Java, Javascript dan sebagainya.
  • Mengubah spesifikasi program kepada kod sumber. 
  • Pengkompilam ialah proses menukar kod pengaturcaraan kepada kod boleh laksana (executable).
 
4.  Fasa Uji Dan Nyah Ralat
 
  • Tujuannya seperti berikut: 
  • Memastikan semua keperluan dipenuhi.
  • Memastikan semua pengekodan berfungsi seperti dikehendaki.
  • Memastikan semua modul boleh berfungsi bila digabungkan.
  • Mendapatkan maklum balas daripada pengguna sistem untuk tujuan pembetulan dan penambahbaikan.
  • Melibatkan pengguna sepenuhnya di peringkat pembangunan.
  • Mengesan ralat yang tercicir.
  • Membantu pasukan projek membuat dokumentasi dengan mengesan kesilapan oleh pengguna.
  • Menyimpan keputusan ujian sebagai bukti penyempurnaan pembangunan sistem.
 
Jenis pengujian dan penilaian:
 
  • Sendiri
  • Sistem
  • Integrasi
  • Penerimaan
 
5.  Fasa Dokumentasi
 
  • Merupakan suatu proses mengutip dan mengumpulkan data, mengumpulkan maklumat dan ringkasan.
  • Contohnya: Laporan pengujian, carta alir, kod atur cara dan carta IPO.
  • Sangat penting untuk rujukan pengguna sistem, pegawai IT dan kakitangan di setiap fasa.
  • Dokumentasi sepenuhnya dari fasa awal projek akan dijadikan rujukan untuk fasa seterusnya.
 
1.7.2  Penciptaan Aplikasi Atau Aplet
 
1.  Antara muka bergerafik pengguna (Graphical user interface – GUI) adalah antara muka pengguna yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan sistem.
 
2.  Ciri utama GUI ialah penunjuk dan ikon sifat visual.
 
3.  Pengguna boleh melakukan tindakan dengan memanipulasikan atau mengolah ikon grafik.