Download App
Google Android
Apple iOS
Huawei
English
English
Malay
Guest
Login
Register
Home
Quiz
Battle
Practice
Class
Classes List
Timetable
Assignments
Learn
Learning Hub
Quick Notes
Videos
Experiments
Textbooks
Login
Register
Download App
Google Android
Apple iOS
Huawei
EN
MS
Learn
Quick Notes
List
Mencipta aplikasi (seperti aplikasi mudah alih) atau aplet dengan antara muka bergrafik menggunakan bahasa pengaturcaraan yang dipelajari mengikut SDLC untuk menyelesaikan masalah.
Pembangunan Aplikasi
1.7
Pembangunan Aplikasi
Pengenalan kepada Pembangunan Aplikasi
Kitaran Hayat Pembangunan Sistem (
Software Development Life Cycle – SDLC
) dikenali sebagai kitaran hayat pembangunan aplikasi.
Menjelaskan tentang proses merancang, mereka bentuk, menguji dan mengimplementasi sesuatu aplikasi atau perisian.
Membantu mengesan status bagi penyempurnaan projek.
Metodologi
SDLC
:
Model air terjun (
Waterfall model
).
Model
RAD
(
Rapid Application Development model
).
Model lelaran (
Iterative model
).
Model lingkaran (
Spiral model
).
Model tangkas (
Agile model
).
Model hibrid ialah kombinasi yang terdiri daripada beberapa model.
Dokumentasi adalah penting tanpa mengira model yang digunakan.
Model air terjun digunakan sebagai model pembangunan aplikasi memandangkan model ini mirip kepada proses-proses dalam SDLC.
Model ini merupakan model terawal, mudah difahami dan mudah diuruskan.
Terdapat lima fasa-fasa model air terjun seperti di bawah:
Analisis masalah:
Dapatan data, analisis masalah, penyataan masalah.
Reka bentuk masalah:
Reka bentuk penyelesaian disediakan daripada analisis masalah. Spesifikasi reka bentuk sistem digunakan sebagai input untuk fasa seterusnya.
Laksana penyelesaian:
Kerja itu dibahagikan dalam sub modul / unit dan pengekodan bermula. Fasa yang paling lama dalam SDLC.
Uji dan nyah ralat:
Pelbagai jenis pengujian, menyah ralat, membaiki ralat dan penambahbaikan dijalankan.
Dokumentasi:
Dokumentasi disediakan di setiap fasa. Contoh: carta alir, kod atur cara dan juga carta IPO.
1.7.1 Kitaran Hayat Pembangunan Sistem
1.7.1.1 Fasa Analisis Masalah
Proses mengenal pasti keperluan program dan mencari sebab sesuatu program dibina.
Langkah-langkah sistematik harus dipatuhi untuk selesaikan masalah dan penting untuk memahami penyataan masalah dengan jelas.
Analisis masalah dengan menggunakan analisis
IPO
iaitu analisis input, proses dan output.
1.7.1.2 Fasa Reka Bentuk Penyelesaian
Dibuat setelah analisis
IPO
.
Merupakan set keperluan untuk memulakan fasa mereka bentuk dilakukan.
Melihat kepada potensi penyelesaian yang wujud dan menentukan penyelesaian yang efektif dan efisien.
Penggunaan algoritma: Langkah awal bagi penyelesaian masalah dalam fasa reka bentuk penyelesaian.
Pseudokod: Aturan langkah yang ditulis dalam bahasa pengatrucaraan.
Carta alir: 1 perwakilan grafik yang menunjukkan langkah penyelesaian sesuatu masalah dan mempunyai hubung kait antara 1 sama lain.
1.7.1.3 Fasa Perlaksanaan Penyelesaian
Tujuan:
Untuk mengubah reka bentuk kepada program yang akan dipasang pada perkakasan dan bersedia untuk melaksanakan penyelesaian.
Membina dan menghasilkan sistem yang dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Aktiviti pembangunan aplikasi melibatkan pengekodan.
Pengekodan:
Memerlukan bahasa pengaturcaraan seperti
Java
,
Javascript
dan sebagainya.
Mengubah spesifikasi program kepada kod sumber.
Pengkompilam ialah proses menukar kod pengaturcaraan kepada kod boleh laksana (
executable
).
1.7.1.4 Fasa Uji Dan Nyah Ralat
Tujuan:
Memastikan semua keperluan dipenuhi.
Memastikan semua pengekodan berfungsi seperti dikehendaki.
Memastikan semua modul boleh berfungsi bila digabungkan.
Mendapatkan maklum balas daripada pengguna sistem untuk tujuan pembetulan dan penambahbaikan.
Melibatkan pengguna sepenuhnya di peringkat pembangunan.
Mengesan ralat yang tercicir.
Membantu pasukan projek membuat dokumentasi dengan mengesan kesilapan oleh pengguna.
Menyimpan keputusan ujian sebagai bukti penyempurnaan pembangunan sistem.
Jenis pengujian dan penilaian:
Sendiri:
Memastikan setiap unit dalam sistem yang dibina berfungsi.
Sistem:
Menguji sistem secara keseluruhan selepas ujian atas unit individu.
Integrasi:
Memastikan sistem dapat berfungsi dengan sistem sedia ada.
Penerimaan:
Ujian ini dijalankan semasa ujian integrasi oleh pengguna sistem untuk memastikannya memenuhi kehendak pengguna.
1.7.1.5 Fasa Dokumentasi
Merupakan suatu proses mengutip dan mengumpulkan data, mengumpulkan maklumat dan ringkasan.
Contohnya: Laporan pengujian, carta alir, kod atur cara dan carta
IPO
.
Sangat penting untuk rujukan pengguna sistem, pegawai IT dan kakitangan di setiap fasa.
Dokumentasi sepenuhnya dari fasa awal projek akan dijadikan rujukan untuk fasa seterusnya.
1.7.2 Penciptaan Aplikasi Atau Aplet
Antara muka bergrafik pengguna (
Graphical user interface – GUI
) adalah antara muka pengguna yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan sistem.
Ciri utama
GUI
ialah penunjuk dan ikon sifat visual.
Pengguna boleh melakukan tindakan dengan memanipulasikan atau mengolah ikon grafik.
Dalam kehidupan seharian, kita sering menghadapi situasi yang memerlukan penyelesaian.
Banyak masalah dapat diselesaikan dengan pembangunan aplikasi yang mudah.
Kaedah alternatif penyelesaian boleh dibuat dengan membina aplikasi yang mudah seperti di bawah:
Langkah 1: Fasa analisis masalah.
Langkah 2: Mereka bentuk penyelesaian.
Langkah 3: Pelaksanaan penyelesaian.
Langkah 4: Menguji dan menyah ralat.
Langkah 5: Dokumentasi.
Pembangunan Aplikasi
1.7
Pembangunan Aplikasi
Pengenalan kepada Pembangunan Aplikasi
Kitaran Hayat Pembangunan Sistem (
Software Development Life Cycle – SDLC
) dikenali sebagai kitaran hayat pembangunan aplikasi.
Menjelaskan tentang proses merancang, mereka bentuk, menguji dan mengimplementasi sesuatu aplikasi atau perisian.
Membantu mengesan status bagi penyempurnaan projek.
Metodologi
SDLC
:
Model air terjun (
Waterfall model
).
Model
RAD
(
Rapid Application Development model
).
Model lelaran (
Iterative model
).
Model lingkaran (
Spiral model
).
Model tangkas (
Agile model
).
Model hibrid ialah kombinasi yang terdiri daripada beberapa model.
Dokumentasi adalah penting tanpa mengira model yang digunakan.
Model air terjun digunakan sebagai model pembangunan aplikasi memandangkan model ini mirip kepada proses-proses dalam SDLC.
Model ini merupakan model terawal, mudah difahami dan mudah diuruskan.
Terdapat lima fasa-fasa model air terjun seperti di bawah:
Analisis masalah:
Dapatan data, analisis masalah, penyataan masalah.
Reka bentuk masalah:
Reka bentuk penyelesaian disediakan daripada analisis masalah. Spesifikasi reka bentuk sistem digunakan sebagai input untuk fasa seterusnya.
Laksana penyelesaian:
Kerja itu dibahagikan dalam sub modul / unit dan pengekodan bermula. Fasa yang paling lama dalam SDLC.
Uji dan nyah ralat:
Pelbagai jenis pengujian, menyah ralat, membaiki ralat dan penambahbaikan dijalankan.
Dokumentasi:
Dokumentasi disediakan di setiap fasa. Contoh: carta alir, kod atur cara dan juga carta IPO.
1.7.1 Kitaran Hayat Pembangunan Sistem
1.7.1.1 Fasa Analisis Masalah
Proses mengenal pasti keperluan program dan mencari sebab sesuatu program dibina.
Langkah-langkah sistematik harus dipatuhi untuk selesaikan masalah dan penting untuk memahami penyataan masalah dengan jelas.
Analisis masalah dengan menggunakan analisis
IPO
iaitu analisis input, proses dan output.
1.7.1.2 Fasa Reka Bentuk Penyelesaian
Dibuat setelah analisis
IPO
.
Merupakan set keperluan untuk memulakan fasa mereka bentuk dilakukan.
Melihat kepada potensi penyelesaian yang wujud dan menentukan penyelesaian yang efektif dan efisien.
Penggunaan algoritma: Langkah awal bagi penyelesaian masalah dalam fasa reka bentuk penyelesaian.
Pseudokod: Aturan langkah yang ditulis dalam bahasa pengatrucaraan.
Carta alir: 1 perwakilan grafik yang menunjukkan langkah penyelesaian sesuatu masalah dan mempunyai hubung kait antara 1 sama lain.
1.7.1.3 Fasa Perlaksanaan Penyelesaian
Tujuan:
Untuk mengubah reka bentuk kepada program yang akan dipasang pada perkakasan dan bersedia untuk melaksanakan penyelesaian.
Membina dan menghasilkan sistem yang dapat menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Aktiviti pembangunan aplikasi melibatkan pengekodan.
Pengekodan:
Memerlukan bahasa pengaturcaraan seperti
Java
,
Javascript
dan sebagainya.
Mengubah spesifikasi program kepada kod sumber.
Pengkompilam ialah proses menukar kod pengaturcaraan kepada kod boleh laksana (
executable
).
1.7.1.4 Fasa Uji Dan Nyah Ralat
Tujuan:
Memastikan semua keperluan dipenuhi.
Memastikan semua pengekodan berfungsi seperti dikehendaki.
Memastikan semua modul boleh berfungsi bila digabungkan.
Mendapatkan maklum balas daripada pengguna sistem untuk tujuan pembetulan dan penambahbaikan.
Melibatkan pengguna sepenuhnya di peringkat pembangunan.
Mengesan ralat yang tercicir.
Membantu pasukan projek membuat dokumentasi dengan mengesan kesilapan oleh pengguna.
Menyimpan keputusan ujian sebagai bukti penyempurnaan pembangunan sistem.
Jenis pengujian dan penilaian:
Sendiri:
Memastikan setiap unit dalam sistem yang dibina berfungsi.
Sistem:
Menguji sistem secara keseluruhan selepas ujian atas unit individu.
Integrasi:
Memastikan sistem dapat berfungsi dengan sistem sedia ada.
Penerimaan:
Ujian ini dijalankan semasa ujian integrasi oleh pengguna sistem untuk memastikannya memenuhi kehendak pengguna.
1.7.1.5 Fasa Dokumentasi
Merupakan suatu proses mengutip dan mengumpulkan data, mengumpulkan maklumat dan ringkasan.
Contohnya: Laporan pengujian, carta alir, kod atur cara dan carta
IPO
.
Sangat penting untuk rujukan pengguna sistem, pegawai IT dan kakitangan di setiap fasa.
Dokumentasi sepenuhnya dari fasa awal projek akan dijadikan rujukan untuk fasa seterusnya.
1.7.2 Penciptaan Aplikasi Atau Aplet
Antara muka bergrafik pengguna (
Graphical user interface – GUI
) adalah antara muka pengguna yang membolehkan pengguna berinteraksi dengan sistem.
Ciri utama
GUI
ialah penunjuk dan ikon sifat visual.
Pengguna boleh melakukan tindakan dengan memanipulasikan atau mengolah ikon grafik.
Dalam kehidupan seharian, kita sering menghadapi situasi yang memerlukan penyelesaian.
Banyak masalah dapat diselesaikan dengan pembangunan aplikasi yang mudah.
Kaedah alternatif penyelesaian boleh dibuat dengan membina aplikasi yang mudah seperti di bawah:
Langkah 1: Fasa analisis masalah.
Langkah 2: Mereka bentuk penyelesaian.
Langkah 3: Pelaksanaan penyelesaian.
Langkah 4: Menguji dan menyah ralat.
Langkah 5: Dokumentasi.
Chapter : Pengaturcaraan
Topic : Mencipta aplikasi (seperti aplikasi mudah alih) atau aplet dengan antara muka bergrafik menggunakan bahasa pengaturcaraan yang dipelajari mengikut SDLC untuk menyelesaikan masalah.
Form 4
Sains Komputer
View all notes for Sains Komputer Form 4
Related notes
Strategi Penyelesaian Masalah
Algoritma
Pemboleh Ubah, Pemalar Dan Jenis Data
Struktur Kawalan
Amalan Terbaik Pengaturcaraan
Struktur Data dan Modular
Pangkalan Data Hubungan
Reka Bentuk Pangkalan Data Hubungan
Pembangunan Pangkalan Data Hubungan
Pembangunan Sistem Pangkalan Data
Report this note
Multi-Level Quiz Sets
Assess yourself by staged practices
Learn more
Register for a free Pandai account now
Edit content
×
Loading...
Quiz
Videos
Notes
Account