Jawi: جاءوه ڤرجالنن لواس ڤمنداڠن

 

جاءوه ڤرجالنن لواس ڤمنداڠن 

21

 Gambar sebuah rajah:   IMBUHAN AKHIRAN an an n

1 تيک س  

 Gambar sebuah rajah:  Perkara: Lawatan ke Rantau Abang, Terengganu  Program kami pada hari pertama ialah lawatan ke Rantau Abang. Tujuan kami ke sini untuk melihat lautan yang luas terbentang serta tempat penyu bertelur. Pantai ini sering dikunjungi kerana airnya yang jernih dan sesuai untuk aktiviti mandi-manda serta berkelah.  Terdapat pusat konservasi dan penerangan penyu Rantau Abang. Terdapa juga tempat penetasan penyu yang dibuat untuk tujuan kajian dan pemeliharaan.  Setelah penat berjalan, kami nikmati bekalan makanan dan minuman yang dibawa oleh ibu di tepi pantai. Udara yang bertiup segar dan nyaman mengingatkan kami betapa indahnya ciptaan Tuhan.
 
 

فورمولا ايمبوهن اخيران

 Gambar sebuah rajah:  Kata dasar  Uji + N = Ujian Tuju + An = Tujuan  Baca + An = Bacaan

 Gambar sebuah rajah:  Imbuhan akhiran "an" digunakan pada perkataan suku kata terbuka aa + aa dan ditambah huruf (i) pada akhir perkataan tersebut.
 
 

2 تيک س  

 Gambar sebuah rajah:  Tanah airku  Negaraku Bumi bertuah yang ku sayangi ini Jerih perih pahlawan pejuang bangsa Keamanan yang kita nikmati Dari keringat dan air mata  Bangsaku Bangkitlah hadapi segala rintangan Pertahankan apa jua halangan Jiwa dan raga yang kita miliki Harus dipertahankan dengan maruah diri  Pertiwiku Betapa kini dapat kurasai Tanah airku yang ku cintai Gagah dipersada dunia
 
 
 

3 تيک س  

 Gambar sebuah rajah:  Pulau Perhentian  Lawatan kami seterusnya ke Pulau Perhentian. Kunjungan kami disambut oleh Pak Hasyim, salah seorang pengusaha "Chalet". Bot yang kami naiki beralun dipukul ombak yang datang dari lautan yang luas.  Sampai kami di sana, hidangan makan malam telah tersedia. Jamuan yang disediakan amat menyelerakan, mungkin kerana kepentingan semasa dalam perjalanan tersebut.  Banyak aktiviti yang kami lakukan antaranya termasukalah bersnorkel iaitu melihat hidupan laut, mencari kerang laut, merentas hutan dan membina istana pasir.  Lautan kali ini meninggalkan banyak kenangan manis yang tetap segar dalam ingatan. Pulau Perhentian akan kami kunjungi lagi.