Struktur Kawalan

 
1.4 Struktur Kawalan
 
Maksud Struktur Kawalan
Struktur kawalan merupakan arahan-arahan dalam susunan linear digunakan untuk mendapatkan input pengguna, memaparkan hasil atau output atau mengisytiharkan dan mengumpukkan nilai-nilai bagi pemboleh ubah.
 
1.4.1 Struktur Kawalan Pilihan
Maksud Kawalan Pilihan dan Penyataan Bersyarat Boolean
  • Kawalan pilihan ialah mekanisma yang membolehkan keputusan atau pemilihan dibuat secara automatik.
  • Penyataan bersyarat boolean ialah penyataan tentang komputer membuat keputusan.
    • Syarat boolean membolehkan perbandingan pemboleh ubah, sifat objek atau nilai yang dilakukan melalui operator hubungan atau operator logikal.
Nilai Boolean
  • Data jenis boolean hanya mempunyai 2 nilai yang mungkin iaitu Ya/Benar (True) atau Tidak/Palsu (False).
  • Penyataan bersyarat boolean ditulis menggunakan struktur kawalan pilihan.
Kawalan Pilihan If
  • Hanya akan melaksanakan penyataan-penyataan tertentu seperti memproses data melalui ungkapan sekiranya syarat adalah benar.
Kawalan Pilihan If-Else
  • Penyataan if-else digunakan untuk membuat keputusan dalam sesuatu atur cara.
  • Hasil perbandingan itu menunjukkan hasil boolean, iaitu Ya (Benar) atau Tidak (Palsu).
  • Penyataan susulan bergantung kepada hasil Boolean tersebut.
Kawalan Pilihan If-Else-If
  • Membuat keputusan yang lebih kompleks.
  • Mencuba syarat boolean yang baharu sekiranya syarat terdahulu menghasilkan keputusan palsu.
  • Sekiranya syarat boolean menghasilkan keputusan benar, penyataan akan dilaksanakan. Syarat boolean yang lain tidak akan diuji.
Kawalan Pilihan Switch-Case
  • Untuk mengatasi kekurangan penggunaan if-else-if.
  • Lebih mudah difahami kerana nilai ujian dalam ‘Select Case’ dipadankan dengan beberapa calon ‘Case’.
  • Switch’ ialah ungkapan nombor, abjad atau rentetan.
  • Case’ mengandungi nilai masing-masing yang akan dipadankan dengan ujian.
  • Break’ digunakan sebagai arahan untuk keluar dari blok ‘Switch’. Jika ungkapan ‘Break’ tidak disertakan, kumpulan penyataan selepas ‘Break’ akan turut dilaksanakan.
  • Default’ dimasukkan dalam blok sebagai langkah tambahan.
 
1.4.2  Operator Hubungan dan Operator Logikal dalam Struktur Kawalan Pilihan
Kategori Operator
  • Terdapat dua kategori operator yang sering digunakan dalam ungkapan syarat iaitu:
    • Operator hubungan.
    • Operator logikal.
  • Operator hubungan digunakan untuk tujuan membuat perbandingan.
  • Operator logikal digunakan untuk menghasilkan beberapa ungkapan boolean bagi meghasilkan syarat yang lebih kompleks.
  • Selain itu, operator-operator logikal yang lazim digunakan AND, OR dan NOT.
  • Penggabungan operator hubungan dan operator logikal dalam struktur kawalan pilihan.
    • Operator hubungan dan operator logikal boleh digabungkan dalam struktur kawalan pilihan.
Operator Logikal AND
  • Digunakan apabila 2 atau lebih syarat boolean digabungkan dan kesemua syarat perlu benar.
  • Ditulis menggunakan simbol “&&”.
Operator Logikal OR
  • Digunakan apabila 2 atau lebih syarat boolean perlu digabungkan dan hanya salah 1 syarat boolean perlu benar.
  • Ditulis menggunakan simbol “| |”.
Operator Logikal NOT
  • Menukarkan nilai boolean kepada lawannya.
  • Ditulis menggunakan simbol “!”.
Kawalan Pilihan Switch-Case
  • Untuk mengatasi kekurangan penggunaan if-else-if.
  • Lebih mudah difahami kerana nilai ujian dalam ‘Select Case’ dipadankan dengan beberapa calon ‘Case’.
  • Switch’ ialah ungkapan nombor, abjad atau rentetan.
  • Case’ mengandungi nilai masing-masing yang akan dipadankan dengan ujian.
  • Break’ digunakan sebagai arahan untuk keluar dari blok ‘Switch’. Jika ungkapan ‘Break’ tidak disertakan, kumpulan penyataan selepas ‘Break’ akan turut dilaksanakan.
  • Default’ dimasukkan dalam blok sebagai langkah tambahan.
 
1.4.3  Struktur Kawalan Ulangan
Jenis-Jenis Struktur Kawalan Ulangan
  • Ulangan berasaskan pembilang.
  • Ulangan berasaskan syarat.
Kawalan Ulangan For
  • Untuk bilangan tertentu.
  • Ditentukan oleh pemboleh ubah pembilang yang bermula dengan nombor indeks tertentu.
  • Nombor indeks akan ditambah secara automatic pada akhir blok penyataan.
  • Penambahan akan dibuat setiap kali blok kenyataan telah diulang dan akan berlanjutan sehingga syarat boolean berulang menjadi tidak benar.
Kawalan Ulangan While
  • Membuat ujian terlebih dahulu ke atas input.
  • Jika memenuhi syarat boolean, blok arahan dalam gelung akan dilaksanakan.
  • Jika syarat tidak dipenuhi, kawalan ulangan akan berhenti dan kawalan akan bergerak ke baris arahan selepas kawalan ulangan.
Kawalan Ulangan Do-While

Gambar ini menunjukkan penerangan mengenai kawalan ulangan do-while dalam bentuk tiga kotak berwarna biru dengan teks berwarna putih. 1. Kotak pertama di sebelah kiri mengandungi nombor ‘1’ dan teks ‘Menyerupai ulangan while’. 2. Kotak kedua di tengah mengandungi nombor ‘2’ dan teks ‘Yang membezakan ialah membuat ujian selepas blok arahan dalam gelung dilaksanakan’. 3. Kotak ketiga di sebelah kanan mengandungi nombor ‘3’ dan teks ’Kawalan ulangan do-while memberikan jaminan bahawa blok arahan akan dilaksanakan walaupun sekali’.

 
1.4.4  Struktur Kawalan Ulangan yang Melibatkan Operator Increment dan Decrement, Class Math dan Boolean
Operator Increment (++) dan Decrement (--)
  • Digunakan dalam kawalan ulangan sebagai pembilang.
  • Operator increment (++) ialah penambahan nilai pemboleh ubah bagi bilangan nombor tertentu.
  • Operator decrement (--) pula mngurangkan nilai pemboleh ubah bagi bilangan nombor tertentu.
Math.Random ()
  • Math.random() ialah subatur cara Java untuk menjana nombor secara rambang.
  • Menggunakan waktu sistem sebagai nilai benih untuk memulakan penjanaan nombor rambang.
Bendera Boolean
  • Satu pemboleh ubah boolean digunakan untuk mengawal ulangan.
  • Pemboleh ubah ini beroperasi sebagai flag atau bendera penentu.
  • Pengguna akan ditanya sama ada ingin meneruskan atur cara itu lagi atau tidak.
Pembilang
  • Digunakan untuk membuat pengiraan dalam penyelesaian masalah.

Struktur Kawalan

 
1.4 Struktur Kawalan
 
Maksud Struktur Kawalan
Struktur kawalan merupakan arahan-arahan dalam susunan linear digunakan untuk mendapatkan input pengguna, memaparkan hasil atau output atau mengisytiharkan dan mengumpukkan nilai-nilai bagi pemboleh ubah.
 
1.4.1 Struktur Kawalan Pilihan
Maksud Kawalan Pilihan dan Penyataan Bersyarat Boolean
  • Kawalan pilihan ialah mekanisma yang membolehkan keputusan atau pemilihan dibuat secara automatik.
  • Penyataan bersyarat boolean ialah penyataan tentang komputer membuat keputusan.
    • Syarat boolean membolehkan perbandingan pemboleh ubah, sifat objek atau nilai yang dilakukan melalui operator hubungan atau operator logikal.
Nilai Boolean
  • Data jenis boolean hanya mempunyai 2 nilai yang mungkin iaitu Ya/Benar (True) atau Tidak/Palsu (False).
  • Penyataan bersyarat boolean ditulis menggunakan struktur kawalan pilihan.
Kawalan Pilihan If
  • Hanya akan melaksanakan penyataan-penyataan tertentu seperti memproses data melalui ungkapan sekiranya syarat adalah benar.
Kawalan Pilihan If-Else
  • Penyataan if-else digunakan untuk membuat keputusan dalam sesuatu atur cara.
  • Hasil perbandingan itu menunjukkan hasil boolean, iaitu Ya (Benar) atau Tidak (Palsu).
  • Penyataan susulan bergantung kepada hasil Boolean tersebut.
Kawalan Pilihan If-Else-If
  • Membuat keputusan yang lebih kompleks.
  • Mencuba syarat boolean yang baharu sekiranya syarat terdahulu menghasilkan keputusan palsu.
  • Sekiranya syarat boolean menghasilkan keputusan benar, penyataan akan dilaksanakan. Syarat boolean yang lain tidak akan diuji.
Kawalan Pilihan Switch-Case
  • Untuk mengatasi kekurangan penggunaan if-else-if.
  • Lebih mudah difahami kerana nilai ujian dalam ‘Select Case’ dipadankan dengan beberapa calon ‘Case’.
  • Switch’ ialah ungkapan nombor, abjad atau rentetan.
  • Case’ mengandungi nilai masing-masing yang akan dipadankan dengan ujian.
  • Break’ digunakan sebagai arahan untuk keluar dari blok ‘Switch’. Jika ungkapan ‘Break’ tidak disertakan, kumpulan penyataan selepas ‘Break’ akan turut dilaksanakan.
  • Default’ dimasukkan dalam blok sebagai langkah tambahan.
 
1.4.2  Operator Hubungan dan Operator Logikal dalam Struktur Kawalan Pilihan
Kategori Operator
  • Terdapat dua kategori operator yang sering digunakan dalam ungkapan syarat iaitu:
    • Operator hubungan.
    • Operator logikal.
  • Operator hubungan digunakan untuk tujuan membuat perbandingan.
  • Operator logikal digunakan untuk menghasilkan beberapa ungkapan boolean bagi meghasilkan syarat yang lebih kompleks.
  • Selain itu, operator-operator logikal yang lazim digunakan AND, OR dan NOT.
  • Penggabungan operator hubungan dan operator logikal dalam struktur kawalan pilihan.
    • Operator hubungan dan operator logikal boleh digabungkan dalam struktur kawalan pilihan.
Operator Logikal AND
  • Digunakan apabila 2 atau lebih syarat boolean digabungkan dan kesemua syarat perlu benar.
  • Ditulis menggunakan simbol “&&”.
Operator Logikal OR
  • Digunakan apabila 2 atau lebih syarat boolean perlu digabungkan dan hanya salah 1 syarat boolean perlu benar.
  • Ditulis menggunakan simbol “| |”.
Operator Logikal NOT
  • Menukarkan nilai boolean kepada lawannya.
  • Ditulis menggunakan simbol “!”.
Kawalan Pilihan Switch-Case
  • Untuk mengatasi kekurangan penggunaan if-else-if.
  • Lebih mudah difahami kerana nilai ujian dalam ‘Select Case’ dipadankan dengan beberapa calon ‘Case’.
  • Switch’ ialah ungkapan nombor, abjad atau rentetan.
  • Case’ mengandungi nilai masing-masing yang akan dipadankan dengan ujian.
  • Break’ digunakan sebagai arahan untuk keluar dari blok ‘Switch’. Jika ungkapan ‘Break’ tidak disertakan, kumpulan penyataan selepas ‘Break’ akan turut dilaksanakan.
  • Default’ dimasukkan dalam blok sebagai langkah tambahan.
 
1.4.3  Struktur Kawalan Ulangan
Jenis-Jenis Struktur Kawalan Ulangan
  • Ulangan berasaskan pembilang.
  • Ulangan berasaskan syarat.
Kawalan Ulangan For
  • Untuk bilangan tertentu.
  • Ditentukan oleh pemboleh ubah pembilang yang bermula dengan nombor indeks tertentu.
  • Nombor indeks akan ditambah secara automatic pada akhir blok penyataan.
  • Penambahan akan dibuat setiap kali blok kenyataan telah diulang dan akan berlanjutan sehingga syarat boolean berulang menjadi tidak benar.
Kawalan Ulangan While
  • Membuat ujian terlebih dahulu ke atas input.
  • Jika memenuhi syarat boolean, blok arahan dalam gelung akan dilaksanakan.
  • Jika syarat tidak dipenuhi, kawalan ulangan akan berhenti dan kawalan akan bergerak ke baris arahan selepas kawalan ulangan.
Kawalan Ulangan Do-While

Gambar ini menunjukkan penerangan mengenai kawalan ulangan do-while dalam bentuk tiga kotak berwarna biru dengan teks berwarna putih. 1. Kotak pertama di sebelah kiri mengandungi nombor ‘1’ dan teks ‘Menyerupai ulangan while’. 2. Kotak kedua di tengah mengandungi nombor ‘2’ dan teks ‘Yang membezakan ialah membuat ujian selepas blok arahan dalam gelung dilaksanakan’. 3. Kotak ketiga di sebelah kanan mengandungi nombor ‘3’ dan teks ’Kawalan ulangan do-while memberikan jaminan bahawa blok arahan akan dilaksanakan walaupun sekali’.

 
1.4.4  Struktur Kawalan Ulangan yang Melibatkan Operator Increment dan Decrement, Class Math dan Boolean
Operator Increment (++) dan Decrement (--)
  • Digunakan dalam kawalan ulangan sebagai pembilang.
  • Operator increment (++) ialah penambahan nilai pemboleh ubah bagi bilangan nombor tertentu.
  • Operator decrement (--) pula mngurangkan nilai pemboleh ubah bagi bilangan nombor tertentu.
Math.Random ()
  • Math.random() ialah subatur cara Java untuk menjana nombor secara rambang.
  • Menggunakan waktu sistem sebagai nilai benih untuk memulakan penjanaan nombor rambang.
Bendera Boolean
  • Satu pemboleh ubah boolean digunakan untuk mengawal ulangan.
  • Pemboleh ubah ini beroperasi sebagai flag atau bendera penentu.
  • Pengguna akan ditanya sama ada ingin meneruskan atur cara itu lagi atau tidak.
Pembilang
  • Digunakan untuk membuat pengiraan dalam penyelesaian masalah.