Download App
Google Android
Apple iOS
Huawei
English
English
Malay
Guest
Login
Register
Home
Quiz
Battle
Practice
Class
Classes List
Timetable
Assignments
Learn
Learning Hub
Quick Notes
Videos
Experiments
Textbooks
Login
Register
Download App
Google Android
Apple iOS
Huawei
EN
MS
Learn
Quick Notes
List
03: Hukum Tajwid: Bacaan " ر ", Waqaf dan ibtida'
03: Hukum Tajwid: Bacaan " ر ", Waqaf dan ibtida'
3
Hukum Tajwid: Bacaan " ر ", Waqaf dan Ibtida'
"ر " Tafkhim
"ر " Tarqiq
Dibaca dengan
menebalkan
bunyi sebutan "ر "
Dibaca dengan
menipiskan
bunyi sebutan "ر "
Keadaan "ر " Tafkhim
Contoh Ayat
"ر "
berbaris fathah (
رَ
) atau dhommah (
رُ
).
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا
"ر "
sakinah asli & huruf sebelumnya berbaris fathah atau dhommah.
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ
"ر "
sakinah, huruf sebelumnya berbaris kasrah & selepasnya terdapat huruf isti'la' (خ ص ض ط ظ غ ق) berbaris fathah dalam satu kalimah.
مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ
"ر "
sakinah terletak di awal kalimah & huruf sebelumnya hamzah wasal (
ٱ +
ر)
.
ارْجِعُواْ إِلَى أَبِيكُمْ
"ر "
sakinah dan huruf sebelumnya berbaris kasrah asli atau kasrah 'aridhoh.
إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ
"ر "
berbaris fathah, kasrah, dhommah dibaca waqaf apabila
:
Huruf sebelumnya berbaris fathah/dhommah'sukun (selain huruf ي).
Huruf sebelumnya alif sakinah atau wau sakinah.
Huruf sebelumnya sakinah yang didahului huruf berbaris fathah atau dhommah.
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
Keadaan "ر " Tarqiq
Contoh Ayat
"ر "
berbaris kasrah asli sama ada terletak di awal, tengah atau akhir kalimah.
وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَوَةٌ صلی
"ر "
berbaris kasrah 'aridhoh (mendatang) dalam dua kalimah yang dibaca secara wasal.
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ
"ر " sakinah & huruf sebelumnya berbaris kasrah dalam satu kalimah & selepasnya tiada huruf isti'la' (
خ ص ض ط ظ غ ق).
ج فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ
" ر " berbaris fathah, kasrah, dhommah yang dibaca waqaf apabila:
Huruf sebelumnya berbaris kasrah.
ي sakinah.
Huruf yang sakinah didahului huruf berbaris kasrah.
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
" ر " yang dibaca secara imalah (hanya terdapat satu tempat sahaja dalam Al-Quran).
وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ تَجْرِهَا وَمُرْسَهَا
Maksud Waqaf
Memberhentikan bacaan di akhir kalimah untuk bernafas dengan tujuan menyambung bacaan semula.
Tanda Waqaf
Contoh Ayat
Tanda mim (
مـ
).
Digalakkan waqaf.
إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى
Tanda bertitik tiga
(. ۛ. . ۛ.).
Harus waqaf pada salah satu tempat.
ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
Tanda Qaf (
قلى
) - Waqaf lebih utama.
قلی وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Tanda jim (
ج
).
Harus waqaf atau wasal (sambung).
وَأَغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ
لَصَوْتُ الْحَمِيرِ
Tanda Sad-lam-ya' (
صلى
).
Wasal (sambung) lebih utama.
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Jenis Waqaf
Waqaf Tam
Maksud
:
Waqaf pada ayat yang telah sempurna maknanya & tidak mempunyai kaitan dengan ayat selepasnya dari sudut lafaz & makna.
Contoh & Cara Bacaan:
Caranya, waqaf pada kalimah
المفلحون
& memulakan bacaan pada kalimah yang seterusnya.
Waqaf Kafi
Maksud
:
Waqaf pada ayat yang telah sempurna maknanya, tetapi
mempunyai kaitan
dengan ayat selepasnya dari sudut
makna, bukan lafaz
.
Contoh & Bacaan:
Caranya, waqaf pada kalimah
لا يؤمنون
& memulakan bacaan pada kalimah yang berikutnya.
Waqaf Hasan
Maksud:
Waqaf pada ayat yang telah sempurna maknanya, tetapi
mempunyai kaitan
dengan ayat selepasnya dari sudut
lafaz & makna
.
Contoh & Bacaan:
Caranya, waqaf pada kalimah
لله
& tidak memulakan bacaan pada kalimah berikutnya kerana waqaf bukan pada
رأس الأية.
Waqaf Qabih
Maksud:
Waqaf pada ayat yang
mengubah makna sebenar
atau yang
tidak sempurna makna
,
kerana mempunyai kaitan dengan kalimah selepasnya dari sudut lafaz & makna.
Contoh & Bacaan:
Caranya, tidak harus waqaf pada kalimah
الصلوة
secara sengaja.
Maksud Ibtida'
Memulakan bacaan Al-Quran selepas waqaf.
Jenis Ibtida'
Cara Bacaan
Hukum Bacaan
Ibtida' Hasan
Memulakan bacaan pada kalimah yang dapat difahami maknanya serta tidak bersalahan dengan maksud yang dikehendaki Allah SWT.
Harus
Ibtida' Qabih
Memulakan bacaan pada kalimah yang tidak menyampaikan maksud yang sebenar atau boleh mengubah makna yang dikehendaki Allah SWT.
Tidak Harus
03: Hukum Tajwid: Bacaan " ر ", Waqaf dan ibtida'
3
Hukum Tajwid: Bacaan " ر ", Waqaf dan Ibtida'
"ر " Tafkhim
"ر " Tarqiq
Dibaca dengan
menebalkan
bunyi sebutan "ر "
Dibaca dengan
menipiskan
bunyi sebutan "ر "
Keadaan "ر " Tafkhim
Contoh Ayat
"ر "
berbaris fathah (
رَ
) atau dhommah (
رُ
).
رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا
"ر "
sakinah asli & huruf sebelumnya berbaris fathah atau dhommah.
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ
"ر "
sakinah, huruf sebelumnya berbaris kasrah & selepasnya terdapat huruf isti'la' (خ ص ض ط ظ غ ق) berbaris fathah dalam satu kalimah.
مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ
"ر "
sakinah terletak di awal kalimah & huruf sebelumnya hamzah wasal (
ٱ +
ر)
.
ارْجِعُواْ إِلَى أَبِيكُمْ
"ر "
sakinah dan huruf sebelumnya berbaris kasrah asli atau kasrah 'aridhoh.
إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ
"ر "
berbaris fathah, kasrah, dhommah dibaca waqaf apabila
:
Huruf sebelumnya berbaris fathah/dhommah'sukun (selain huruf ي).
Huruf sebelumnya alif sakinah atau wau sakinah.
Huruf sebelumnya sakinah yang didahului huruf berbaris fathah atau dhommah.
إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ
Keadaan "ر " Tarqiq
Contoh Ayat
"ر "
berbaris kasrah asli sama ada terletak di awal, tengah atau akhir kalimah.
وَعَلَى أَبْصَارِهِمْ غِشَوَةٌ صلی
"ر "
berbaris kasrah 'aridhoh (mendatang) dalam dua kalimah yang dibaca secara wasal.
وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ
"ر " sakinah & huruf sebelumnya berbaris kasrah dalam satu kalimah & selepasnya tiada huruf isti'la' (
خ ص ض ط ظ غ ق).
ج فَلَا تَكُ فِي مِرْيَةٍ مِّنْهُ
" ر " berbaris fathah, kasrah, dhommah yang dibaca waqaf apabila:
Huruf sebelumnya berbaris kasrah.
ي sakinah.
Huruf yang sakinah didahului huruf berbaris kasrah.
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ
" ر " yang dibaca secara imalah (hanya terdapat satu tempat sahaja dalam Al-Quran).
وَقَالَ ارْكَبُوا فِيهَا بِسْمِ اللَّهِ تَجْرِهَا وَمُرْسَهَا
Maksud Waqaf
Memberhentikan bacaan di akhir kalimah untuk bernafas dengan tujuan menyambung bacaan semula.
Tanda Waqaf
Contoh Ayat
Tanda mim (
مـ
).
Digalakkan waqaf.
إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَالْمَوْتَى
Tanda bertitik tiga
(. ۛ. . ۛ.).
Harus waqaf pada salah satu tempat.
ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ
Tanda Qaf (
قلى
) - Waqaf lebih utama.
قلی وَيَتُوبَ عَلَيْكُمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
Tanda jim (
ج
).
Harus waqaf atau wasal (sambung).
وَأَغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ
لَصَوْتُ الْحَمِيرِ
Tanda Sad-lam-ya' (
صلى
).
Wasal (sambung) lebih utama.
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَوَاتِ وَالْأَرْضِ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
Jenis Waqaf
Waqaf Tam
Maksud
:
Waqaf pada ayat yang telah sempurna maknanya & tidak mempunyai kaitan dengan ayat selepasnya dari sudut lafaz & makna.
Contoh & Cara Bacaan:
Caranya, waqaf pada kalimah
المفلحون
& memulakan bacaan pada kalimah yang seterusnya.
Waqaf Kafi
Maksud
:
Waqaf pada ayat yang telah sempurna maknanya, tetapi
mempunyai kaitan
dengan ayat selepasnya dari sudut
makna, bukan lafaz
.
Contoh & Bacaan:
Caranya, waqaf pada kalimah
لا يؤمنون
& memulakan bacaan pada kalimah yang berikutnya.
Waqaf Hasan
Maksud:
Waqaf pada ayat yang telah sempurna maknanya, tetapi
mempunyai kaitan
dengan ayat selepasnya dari sudut
lafaz & makna
.
Contoh & Bacaan:
Caranya, waqaf pada kalimah
لله
& tidak memulakan bacaan pada kalimah berikutnya kerana waqaf bukan pada
رأس الأية.
Waqaf Qabih
Maksud:
Waqaf pada ayat yang
mengubah makna sebenar
atau yang
tidak sempurna makna
,
kerana mempunyai kaitan dengan kalimah selepasnya dari sudut lafaz & makna.
Contoh & Bacaan:
Caranya, tidak harus waqaf pada kalimah
الصلوة
secara sengaja.
Maksud Ibtida'
Memulakan bacaan Al-Quran selepas waqaf.
Jenis Ibtida'
Cara Bacaan
Hukum Bacaan
Ibtida' Hasan
Memulakan bacaan pada kalimah yang dapat difahami maknanya serta tidak bersalahan dengan maksud yang dikehendaki Allah SWT.
Harus
Ibtida' Qabih
Memulakan bacaan pada kalimah yang tidak menyampaikan maksud yang sebenar atau boleh mengubah makna yang dikehendaki Allah SWT.
Tidak Harus
Chapter : Al-Quran
Topic : Menilai hukum tajwid yang dipelajari dan mengamalkannya dalam bacaan Al-Quran secara beradab dan istiqamah
Form 5
Pendidikan Islam
View all notes for Pendidikan Islam Form 5
Related notes
01: Surah At-Taubah, Ayat 128-129
02: Surah Al-Hasyr, Ayat 21-24
04: Ciri-Ciri Mukmin Berjaya: Surah Al-Mukminun, Ayat 1-11
05: Memahami Keutamaan dalam Tindakan, Surah At-Taubah, Ayat 19-20
06: Kepelbagaian Bangsa dalam Islam, Surah At-Taubah, Ayat 19-20
07: Setiap Orang ialah Pemimpin
08: Tujuh Golongan yang Mendapat Naungan Allah
09: Allah SWT Maha Mengawasi dan Maha Menyaksikan
10: Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah
11: Solat Sunat Istikharah dan Solat Sunat Tasbih
Report this note
Timed Exam
Prepare exams with mock exam papers
Learn more
Register for a free Pandai account now
Edit content
×
Loading...
Quiz
Videos
Notes
Account