Bab 9: Pengurusan Data

Didalam topik data dikumpulkan dan digunakan berdasarkan situasi harian, gundalan pula digunakan untuk mengumpul data yang mudah.
 
9.1  Mengumpul, Mengelas dan Menyusun Data
  • Data ialah kumpulan maklumat atau data.
  • Gundal ialah tanda yang dibuat semasa membilang supaya tidak berlaku kesilapan membilang.

 

Berdasarkan gambar di atas, kita boleh mengetahui maklumat di dalam jadual dibawah.

Permainan Gundal Bilangan pemain
Jongkang-jongkit II 2
Papan gelongsor III 3
Membina Istana pasir II 2

Selain itu, kita juga boleh mengumpul data pemain perempuan dan lelaki.

 
9.2  Piktograf
  • Piktograf ialah rajah yang mempunyai gambar atau simbol.
Contoh Piktograf
 

Piktograf dibawah menunjukkan permainan yang disukai oleh satu kumpulan kanak-kanak.

 
 

Daripada petunjuk piktograf kita boleh mengetahui 1 bulatan senyum mewakili 1 orang.

Oleh itu, menggunakan piktograf pelajar boleh mengetahui bilangan kanak-kanak yang menyukai setiap permainan itu.

 
 
 
9.3  Penyelesaian Masalah
 
Contoh Soalan
 

Piktograf menunjukkan bilangan ahli kelab bola keranjang bagi tahun 1 mengikut kelas.

Manakah kelas yang mempunyai bilangan ahli yang paling sedikit?

Kita dapat lihat bahawa tertulis satu imej bola keranjang mewakili \(1\) orang. 

Jadi, kita perlu kira bilangan imej bola keranjang pada setiap kelas untuk mendapatkan bilangan yang paling rendah antaranya.

Kelas yang mempunyai ahli persatuan bola keranjang yang paling sedikit ialah 1 Bestari iaitu 2 orang.

 
     
 
 
 

Bab 9: Pengurusan Data

Didalam topik data dikumpulkan dan digunakan berdasarkan situasi harian, gundalan pula digunakan untuk mengumpul data yang mudah.
 
9.1  Mengumpul, Mengelas dan Menyusun Data
  • Data ialah kumpulan maklumat atau data.
  • Gundal ialah tanda yang dibuat semasa membilang supaya tidak berlaku kesilapan membilang.

 

Berdasarkan gambar di atas, kita boleh mengetahui maklumat di dalam jadual dibawah.

Permainan Gundal Bilangan pemain
Jongkang-jongkit II 2
Papan gelongsor III 3
Membina Istana pasir II 2

Selain itu, kita juga boleh mengumpul data pemain perempuan dan lelaki.

 
9.2  Piktograf
  • Piktograf ialah rajah yang mempunyai gambar atau simbol.
Contoh Piktograf
 

Piktograf dibawah menunjukkan permainan yang disukai oleh satu kumpulan kanak-kanak.

 
 

Daripada petunjuk piktograf kita boleh mengetahui 1 bulatan senyum mewakili 1 orang.

Oleh itu, menggunakan piktograf pelajar boleh mengetahui bilangan kanak-kanak yang menyukai setiap permainan itu.

 
 
 
9.3  Penyelesaian Masalah
 
Contoh Soalan
 

Piktograf menunjukkan bilangan ahli kelab bola keranjang bagi tahun 1 mengikut kelas.

Manakah kelas yang mempunyai bilangan ahli yang paling sedikit?

Kita dapat lihat bahawa tertulis satu imej bola keranjang mewakili \(1\) orang. 

Jadi, kita perlu kira bilangan imej bola keranjang pada setiap kelas untuk mendapatkan bilangan yang paling rendah antaranya.

Kelas yang mempunyai ahli persatuan bola keranjang yang paling sedikit ialah 1 Bestari iaitu 2 orang.