باب ٧: التراكيب البسيطة

التراكيب البسيطة

7.4

 

استخدام المفردات البسيطة السابقة في القصة" يعني استخدام كلمات سهلة ومبسطة في القصة. عندما نكتب قصة للأطفال، نحب أن نستخدم كلمات سهلة ومفهومة بسهولة بحيث يمكن للأطفال فهمها بسرعة. استخدام المفردات البسيطة يساعد الأطفال على قراءة القصة بسهولة والاستمتاع بالقراءة

لنحاول كتابة قصة باستخدام المفردات البسيطة، مثلاً
"أحمد صباحًا يستيقظ. هو يفتح نافذة غرفته ويشاهد الشمس تشرق. يذهب أحمد إلى المطبخ. يأخذ الخبز والزبدة ويحضر فطوره. ثم يلبس ملابسه ويذهب إلى المدرسة. في المدرسة، يلعب أحمد مع أصدقائه في الفسحة. ثم يدخل الصف ويستمع إلى دروسه بانتباه. عندما ينتهي اليوم، يعود أحمد إلى المنزل. هو يكتب واجبه ويلعب مع أخيه الصغير. في المساء، يتناول أحمد العشاء مع عائلته. بعد العشاء، يستحم ويذهب إلى الفراش. هو يغلق عينيه وينام بسعادة حتى الصباح الجديد

هذه القصة تستخدم مفردات بسيطة وواضحة تساعد الأطفال الصغار على فهمها بسهولة. إنها قصة بسيطة عن يوم في حياة أحمد

Menggunakan perbendaharaan kata mudah sebelumnya dalam cerita" bermaksud menggunakan perkataan yang mudah dan lugas dalam cerita. Apabila kita menulis cerita untuk kanak-kanak, kita suka menggunakan perkataan yang mudah dan mudah difahami supaya kanak-kanak cepat memahami maksudnya. Menggunakan perbendaharaan kata yang mudah membantu kanak-kanak membaca cerita dengan mudah dan seronok membaca.

Mari cuba menulis cerita menggunakan kosa kata yang mudah, contohnya:
"Ahmad bangun pagi. Dia membuka tingkap biliknya dan melihat matahari terbit. Ahmad pergi ke dapur. Dia mengambil roti dan mentega dan menyediakan sarapan paginya. Kemudian dia berpakaian dan pergi ke sekolah. Di sekolah, Ahmad bermain dengan kawan-kawannya pada waktu rehat. Kemudian dia masuk ke dalam kelas dan mendengar pelajarannya dengan penuh perhatian. Apabila hari sudah habis, Ahmad pulang ke rumah dengan adiknya dan selepas itu dia membuat kerja malam bersama keluarganya. makan malam, dia mandi dan tidur. Dia menutup mata dan tidur dengan gembira sehingga keesokan paginya."

Cerita ini menggunakan perbendaharaan kata yang mudah dan jelas yang membantu kanak-kanak kecil memahaminya dengan mudah. Ia adalah cerita ringkas tentang satu hari dalam hidup Ahmad.

Contoh lain:

سارة تحب أن تلعب بألعابها الملونة في الحديقة.

 

القطة الصغيرة تحب أن تطارد الفراشات في الحديقة

 

Sara suka bermain dengan mainannya yang berwarna-warni di taman.

 

Anak kucing itu suka mengejar rama-rama di taman.