Permainan Meningkatkan Kemahiran Pemikiran Pelajar

Permainan Meningkatkan Kemahiran Pemikiran Pelajar

Kanak-kanak dan orang dewasa memerlukan latihan yang meluas dalam memperkuat kemahiran fungsi eksekutif mereka. Fungsi eksekutif adalah proses dalam otak kita yang membantu kita menyelesaikan semua tugas dari awal hingga akhir.

Kita menggunakannya ketika kita merancang hari kita, memulakan tugas, memberi tumpuan kepada maklumat penting, menggunakan masa kita dengan bijak, dan berusaha menghadapi cabaran sehingga kita mencapai sesuatu tujuan. Kemahiran khusus meliputi: perancangan, organisasi, pengurusan waktu, permulaan tugas, memori kerja, pengendalian diri, metakognisi, perhatian, fleksibiliti, dan ketekunan.

Walaupun semua pelajar dapat menyelesaikan latihan dengan kemahiran fungsi eksekutif, ia sering tidak teratur, susah untuk menyelesaikan tugas, mengalami kesukaran untuk memberi perhatian dalam jangka masa tertentu, dan menyerah pada tugas yang sukar. Ini adalah pelajar yang paling banyak mendapat manfaat daripada arahan dan latihan kemahiran berfungsi eksekutif.

Berikut merupakan beberapa permainan untuk meningkatkan kemahiran menyelesaikan masalah;

1. Blurt

Kemahiran: kawalan diri, metakognisi

Cara Bermain: Dalam permainan ini, guru membaca definisi perkataan dan pelajar harus mencari perkataan itu sendiri. Sebagai contoh, soalan mungkin, "Apakah yang dinamakan anggur kering?" Apabila pelajar menjawab "kismis", mereka akan menang dalam giliran itu. Semua pelajar akan duduk di meja dan kerusi di kawasan bilik darjah. Kemudian, pilih dua pelajar untuk bermain satu sama lain dan minta mereka berdiri di sebelah satu sama lain. Baca kad dan siapa sahaja yang menjawab dahulu yang dipanggil "blurts" terlebih dahulu akan menang dan akan beralih ke orang seterusnya. Hanya pelajar yang bermain yang boleh bersuara, dan pelajar lain mesti mengawal diri dari menjawab, walaupun mereka tahu jawapannya. Permainan ini juga boleh dimainkan dengan soalan yang berkaitan dengan pelajaran mereka. Aktiviti ini sesuai dilakukan sebelum ujian.

2. Scrabble

Kemahiran: merancang, mengatur

Cara Bermain: Dalam permainan Scrabble, pelajar menggunakan huruf rawak untuk membina perkataan dan mendapatkan skor semasa mereka bermain. Anda boleh meminta pelajar bermain dalam kumpulan kecil dan juga berpasangan untuk membina  ejaan atau bahasa. Perancangan dan pengaturan diperlukan kerana pelajar perlu membina perkataan dari huruf yang telah diletakkan pada papan Scrabble ketika permainan berlangsung. Sebagai tambahan, minta pelajar mencari definisi untuk perkataan yang mereka buat atau membuat ayat menggunakan perkataan itu sebelum mendapat markah.

3. Pictionary (Teka Gambar Lukisan)

Kemahiran: fleksibiliti, pengurusan masa

Cara Bermain: Pelajar akan melukis gambar di atas kertas atau papan putih yang mesti diteka oleh pelajar lain dengan betul. pelajar perlu menggunakan pengurusan masa untuk melukis gambar dengan sebaiknya sebelum masa tamat yang telah ditetapkan. Ini adalah permainan yang menyeronokkan. Guru Juga boleh menggunakan beberapa gambar yang lawak dan luar biasa.

4. Peraturan 5 saat

Kemahiran: pengurusan masa, kecekapan

Cara Bermain: Pelajar mesti menamakan tiga perkara yang sesuai dengan topik tertentu. Contohnya, pelajar mungkin perlu menamakan tiga nama kehidupan laut atau tiga negara Asia. Guru boleh melakukan aktiviti dengan pelbagai kategori soalan. 

5. Brainteasers

Kemahiran: ketekunan, fleksibiliti

Cara Bermain: Brainteasers adalah gambar dan perkataan yang mempunyai makna khas yang mesti difahami oleh kanak-kanak. Guru boleh melakukan aktiviti ini untuk kategori peribahasa, perumpamaan dan juga simpulan bahasa. Sebagai contoh, tuliskan satu perkataan seperti “kaki”, dan pelajar harus menyambung perkataan itu untuk dijadikan simpulan bahasa seperti “kaki bangku”. Sebagai tambahan, minta pelajar menjelaskan maksud simpulan bahasa tersebut. Aktiviti akan melatih pelajar berfikir dan dalam masa yang sama mereka dapat berkongsi ilmu.

6. Catur 

Kemahiran: merancang, fleksibiliti, berfikir

Cara bermain: Catur menghendaki pelajar mempelajari peraturan khusus untuk bahagian yang berbeza dan kemudian menggunakan kemahiran tersebut untuk mengalahkan lawan mereka. Permainan ini memerlukan banyak perancangan, fleksibiliti, dan berfikir untuk memikirkan langkah anda lebih awal. 

7. Sudoku

Kemahiran: ketekunan, berfikir

Cara bermain: Sudoku adalah permainan teka-teki matematik yang membolehkan pelajar menggunakan kemahiran berfikir secara kritis. Setiap kotak mempunyai nombor 1-9. Setiap baris dan lajur mesti meletakkan nombor 1 hingga 9 secara berasingan, maka nombornya mestilah disusun dengan betul. Aktiviti ini boleh dilakukan secara berkumpulan atau secara individu.

8. Jenga

Kemahiran: mengawal diri, fleksibiliti, merancang

Cara Bermain: Dalam permainan ini, pelajar perlu menarik blok dari menara blok dengan berhati-hati. Mereka mesti merancang dan berhati-hati supaya tidak merobohkan menara. 

9. Freeze (Membeku)

Kemahiran: kawalan diri, perhatian

Cara Bermain: Freeze adalah permainan di mana anda bermain muzik dan membiarkan pelajar menjadi berjalan atau menari. Kemudian, pada bila-bila masa, guru harus menyebut perkataan "Freeze!" dan pelajar perlu berdiri diam. 

10. Distraction (Gangguan)

Kemahiran: kekuatan memori, perhatian

Cara Bermain: Dalam permainan kad ini, pelajar mesti mengingati nombor yang diberikan kepada mereka ketika menghadapi gangguan, termasuk soalan yang harus mereka jawab. Ini adalah aktiviti yang sesuai untuk melatih kekuatan memori dan mengekalkan perhatian semasa gangguan.

Permainan ini adalah untuk mengajar dan melatih kemahiran kritikal pelajar semasa di dalam kelas. Pelbagai lagi permainan yang anda boleh lakukan bersama pelajar dalam mengembangkan pemikiran mereka.

Share this post
avatar
you need to be logged in to text your discussion
0 Discussions

Start your first discussion

Loading...
Load Discussions
Loading...
Load lesson