4: Hafazan Surah Ad-Duha

 
4  Hafazan Surah Ad-Duha
 
Gambar ini menunjukkan seorang lelaki yang sedang mengangkat telefon bimbitnya untuk mengambil gambar atau video. Di sebelah kiri atas, terdapat logo ‘Pandai’. Di tengah-tengah gambar, terdapat petikan ayat dari surah Ad-Dhuha ayat 4 yang berbunyi, ‘Dan sesungguhnya keadaanmu adalah lebih baik daripada permulaannya’. Terdapat elemen grafik berbentuk daun di sudut kiri atas dan kanan bawah gambar.
 

 

 
Maksud Surah
Demi waktu dhuha, وَٱلضُّحَىٰ(١)
Dan malam apabila ia sunyi-sepi - وَٱلَّيْلِ إِذَا سَجَىٰ(٢)
(Bahawa) Tuhanmu (wahai Muhammad) tidak meninggalkanmu, dan Ia tidak benci (kepadamu, sebagaimana yang dituduh oleh kaum musyrik) مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَىٰ(٣)
Dan sesungguhnya kesudahan keaadaanmu adalah lebih baik bagimu daripada permulaannya. وَلَلْـَٔاخِرَةُ خَيْرٌۭ لَّكَ مِنَ ٱلْأُولَىٰ(٤)
Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikanmu (kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat) sehingga engkau reda - berpuas hati وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰٓ(٥)
Bukankah dia mendapati engkau yatim piatu, lalu la memberikan perlindungan? أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًۭا فَـَٔاوَىٰ(٦)
Dan didapatiNya engkau mencari-cari (jalan yang benar), lalu Ia memberikan hidayah petunjuk (dengan wahyu - Al-Quran)? وَوَجَدَكَ ضَآلًّۭا فَهَدَىٰ(٧)
Dan didapatiNya engkau miskin, lalu Ia memberikan kekayaan? وَوَجَدَكَ عَآئِلًۭا فَأَغْنَىٰ(٨)
Oleh itu, adapun anak yatim maka janganlah engkau berlaku kasar terhadapnya, فَأَمَّا ٱلْيَتِيمَ فَلَا تَقْهَرْ(٩)
Adapun orang yang meminta (bantuan pimpinan) maka janganlah engkau tengking herdik; وَأَمَّا ٱلسَّآئِلَ فَلَا تَنْهَرْ(١٠)
Adapun nikmat Tuhanmu, maka hendaklah engkau sebut-sebutkan (dan zahirkan) sebagai bersyukur kepadaNya. وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ(١١)