Strategi Penyelesaian Masalah

1.1  Strategi Penyelesaian Masalah
 
  Definisi Masalah  
     
  Masalah merupakan keadaan yang tidak disukai, keraguan, cabaran dan peluang yang perlu dihadapi oleh seorang individu.  
     
 
1.  Kita memerlukan insan yang mempunyai kemahiran untuk menyelesaikan sesuatu masalah. 
 
2.  Penyelesaian masalah merupakan asas utama dalam sains komputer.
 
3.  Tanggungjawab pengaturcara menyelesaikan masalah melalui:
 
  • Menukarkan masalah kepada algoritma.        
  • Menulis sintak yang khusus.
  • Sintak merupakan peraturan yang diperlukan komputer(CPU) untuk laksanakan sebarang arahan.
 
4.  Terdapat dua format algoritma iaitu carta alir dan pseudokod.
 
1.1.1  Keperluan Penyelesaian Masalah Berstrategi
 
  Definisi Penyelesaian Masalah  
     
  Penyelesaian masalah ialah proses mengenal pasti maklumat pada sesuatu masalah untuk memperoleh sesuatu penyelesaian.  
     
 
1.   Faedah penyelesaian masalah ialah mampu meningkatkan kemahiran berfikir, menolong mengembangkan sesuatu konsep, membentuk komunikasi dua hala dan menggalakkan pembelajaran                  kendiri.
 
2.  Terdapat empat teknik pemikiran komputasional, iaitu:
 
  Teknik Leraian (Decomposition)  
     
 
  • Pecahkan masalah kepada yang lebih kecil
  • Pecahkan masalah kompleks ke mudah diurus.
 
     
 
  Pengecaman Corak (Pattern recognition)  
     
 
  • Cari persamaan (similarities) antara masalah.
  • Kenalpasti persamaan atau corak setiap masalah.
  • Bantu menyelesaikan masalah dengan lebih efisien.
 
     
 
  Peniskalan (Abstraction)  
     
 
  • Jana penyelesaian masalah yang lebih tepat.
  • Model iaitu perwakilan/idea masalah yang nak diselesaikan.
 
     
 
 

Algoritma (Algorithms)

 
     
 
  • Membangunkan penyelesaian masalah.
  • Mematuhi peraturan untuk menyelesaikan masalah.
  • Merupakan pelan/set langkah arahan untuk selesaikan masalah.
  • Titik permulaan rekaan program komputer dalam bentuk pseudokod dan carta alir.
 
     
 
1.1.2  Ciri-ciri Penyelesaian Masalah 
 
Terdapat tiga ciri-ciri terpenting dalam penyelesaian masalah iaitu:
 
1. Kos
 
  Definisi Kos  
     
  Kos ialah pembayaran berupa wang, masa, tenaga, dan perbelanjaan untuk mendapatkan, mengeluarkan dan menyelenggara.  
     
 
  • Projek normal merupakan projek yang dilaksanakan ikut masa dan kos yang diperuntukkan.
  • Kos siap masa tercepat (crashing cost) merupakan usaha maksimum untuk selesaikan projek dalam masa yang singkat.
  • Kos meningkat, tempoh masa menurun.
 

Kos Langsung

Kos Tak Langsung
  • Kos aktiviti projek.
  • Contoh: Gaji pekerja projek.
  • Kos bukan aktiviti projek.
  • Contoh: Bil telefon.
 
2.  Masa
 
  Definisi Masa  
     
  Sesuatu projek yang disiapkan mengikut masa yang ditetapkan.  
     
 
  • Aktiviti yang tertunda/lambat dan keperluan menyiapkan projek dalam jangka masa terhad/tersingkat akan tingkatkan kos.
 
  Carta Gantt  
     
  Jadual perancangan untuk melihat perkembangan aktiviti projek ikut tempoh masa.  
     
 
  Carta PERT (Program Evaluation Review Technique)  
     
 
  • Alat pengurusan projek.
  • Menunjukkan urutan tugas yang akan dilaksanakan.
  • Tujuan adalah menentukan masa minimum dan maksimum dalam perlaksanaan aktiviti projek.
  • Mengelakkan kelewatan dalam menyiapkan projek.

 

     
 
3.  Sumber
 
  Definisi Sumber  
     
  Bahan mentah, wang atau stok, pekerja dan aset lain digunakan dalam organisasi agar operasi dapat berjalan lancar.  
     
 
  • Sumber digunakan untuk untuk menjana hasil atau perkhidmatan.
  • Contoh: Sumber kewangan, manusia dan teknologi.
  • Pihak pengurusan sumber perlu merancang penggunaan sumber supaya tidak berlaku pembaziran.
  • Sumber yang berkurang pula menyebabkan kelewatan projek dan kos meningkat.
 
1.1.3  Keperluan Penyelesaian Masalah Berstrategi
 
1.  Setiap masalah perlukan proses penyelesaian mengikut panduan struktur model generik.
 
2. Proses penyelesaian masalah
 
 
  • Mengumpulkan dan menganalisis data
  • Menentukan masalah
  • Menjana idea 
  • Menjana penyelesaian
  • Menentukan tindakan
  • Melaksanakan penyelesaian
  • Membuat penilaian
  • Membuat penambahbaikan.