- Dalam bab ini, anda akan dapat merumus kefahaman mengenai nama-nama Allah SWT, antaranya Ar-Raqiib dan Asy-Syahiid secara mengamalkan pengajarannya secara beradab dan istiqamah.
|
|
3.1
|
Allah SWT Maha Mengawasi dan Maha Menyaksikan
|
|
- Dalam subtopik ini, anda akan dapat memahami secara mendalam maksud nama Allah SWT, Ar-Raqiib dan Asy-Syahiid, menyatakan dalil naqli, serta merumuskan bukti dua nama tersebut dan menghubungkaitkannya dengan kehidupan seharian.
|
|
Maksud Ar-Raqiib |
Nama Allah SWT yang menunjukkan bahawa Allah SWT Maha Mengawasi semua perbuatan dan keadaan makhluk. |
|
Dalil Naqli Nama Allah SWT, Ar-Raqiib |
1. Allah SWT berfirman, dalam Surah Al-Maidah, ayat 117 :
ۖ فَلَمّا تَوَفَّيتَني كُنتَ أَنتَ الرَّقيبَ عَلَيهِم ۚ وَأَنتَ عَلىٰ كُلِّ شَيءٍ شَهيدٌ....
Maksud :
Kemudian apabila Engkau sempurnakan tempohku, menjadilah Engkau sendiri yang mengawasi keadaan mereka, dan Engkau jualah yang menjadi Saksi atas tiap-tiap sesuatu.
|
2. Abdullah bin As-Somit RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :
أفْضَلُ الإيمان : أنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللهَ مَعَكَ حَيثُ مَا كُنتَ
Maksud :
Iman yang paling afdhal bahawa engkau mengetahui Allah bersamamu walau dimana pun engkau berada.
|
Sumber : online.anyflip.com
|
|
Bukti Allah SWT Bersifat Ar-Raqiib |
1. Allah SWT Maha Mengawasi manusia dalam aspek kepatuhan kepada perintah dan laranganNya.
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Ahzab, ayat 52 :
يَمِينُكَ ۗ وَكَانَ ٱللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَىْءٍۢ رَّقِيبًۭا...
Maksud :
Allah sentiasa mengawasi setiap sesuatu.
|
2. Allah SWT sentiasa mengawasi manusia dalam aspek hubungan sesama manusia
Allah SWT berfirman dalam Surah An-Nisa, ayat 1 :
إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلَيكُم رَقيبًا....
Maksud :
Allah sentiasa mengawasi kamu.
|
|
|
|
Maksud Asy-Syahiid |
Nama Allah SWT yang menunjukkan bahawa Allah SWT Maha Menyaksikan segala perbuatan dan mendengar segala ucapan makhluk serta sesuatu pun yang tersembunyi daripadaNya. |
|
Dalil Naqli Nama Allah SWT, Asy-Syahiid |
1. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-An'am, ayat 19 :
... قُل أَيُّ شَيءٍ أَكبَرُ شَهادَةً ۖ قُلِ اللَّهُ ۖ شَهيدٌ بَيني وَبَينَكُم
Maksud :
Bertanyalah, " Apakah sesuatu yang lebih besar persaksiannya?" katakanlah, Allah menjadi saksi antaraku dengan kamu.
|
2. Abu Hurairah RA meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda :
(Riwayah Al-Bukhari)
Maksud ;
Sesungguhnya seorang lelaki daripada Bani Israil telah meminta daripada salah seorang mereka untuk meminjam wang sebanyak 1000 dinar. Maka dia pun mengatakan : " Datangkan kepadaku seorang saksi agar dia menyaksikan bahawa kamu telah meminjam daripadaku seribu dinar. Maka lelaki tersebut pun menjawab : " Cukuplah hanya Allah menjadi saksi "...
|
|
|
Bukti Allah SWT Bersifat Asy-Syahiid |
1. Allah SWT menjadi saksi perutusan Rasulullah SAW ke atas umatnya
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Fath, ayat 28 :
Maksud :
Dialah yang mengutus rasulNya dengan membawa petunjuk dan agama yang benar, supaya dia memenangkannya ke atas segala bawaan agama yang lain, dan cukuplah Allah menjadi Saksi.
|
2. Allah SWT Maha Menyaksi dan Menghitung segala amal perbuatan manusia.
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Mujadalah, ayat 6
Maksud :
Semasa mereka semua dibangkitkan hidup semula oleh Allah, lalu diterangkan kepada mereka segala yang mereka telah kerjakan. Allah telah menghitung amal-amal mereka itu satu persatu, sedang mereka telah melupakannya. Dan Allah menjadi saksi atas tiap-tiap sesuatu.
|
3. Allah SWT sahaja yang menjadi saksi atas segala perkara yang nyata atau yang tersembunyi.
Allah SWT berfirman dalam Surah Fussilat, ayat 53 :
Maksud :
Belumkah cukup bagi mereka bahawa tuhanmu mengetahui dan menyaksikan tiap-tiap sesuatu?
|
4. Allah SWT menjadi saksi pembohongan orang-orang munafik.
Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Munafikun, ayat 1 :
Maksud :
Apabila orang munafik datang kepadamu, mereka berkata : "Kami mengakui bahawa engkau sebenar-benarnya Rasulullah. Dan Allah sememangnya mengetahui bahawa engkau ialah Rasulnya, serta Allah menyaksikan bahawa sesungguhnya pengakuan mereka adalah dusta.
|
|
|
|
3.2 |
Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah |
|
- Dalam subtopik ini, anda akan mendalami mengenai aqidah ahli sunnah wal jamaah dari segi takrif, sejarah prinsip akidah, aliran-aliran yang bertentangan serta perbezaan pandangan dengan aliran aqidah yang lain dalam sesuatu isu ataupun permasalahan.
|
|
Takrif Ahli Sunnah Wal Jamaah |
Kumpulan majoriti umat islam yang memahami dan berpegang pada Al-Quran dan As-Sunnah menerusi para sahabat dan tabi'in serta tabi' tabi'in dalam prinsip aqidah, syariah dan akhlak. |
|
Prinsip Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah |
1.Iman ialah kepercayaan serta keyakinan dalam hati, pengakuan dengan lidah dan beramal dengan perbuatan sebagai bukti kesempurnaan iman. |
2.Segala perbuatan manusia dicipta oleh Allah SWT, namun manusia diberi pilihan atau kehendak untuk melakukan atau tidak serta dihitung baginya dosa dan pahala. |
3.Meyakini kewujudan perkara-perkara ghaib seperti yang diwahyukan dalam Al-Quran dan As-Sunnah antaranya termasuklah persoalan-persoalan kubur hari akhirat, titian sirat, mizan, malaikat, jin dan sebagainya. |
4.Meyakini bahawa syurga dan neraka telah wujud, sebelum dijadikan makhluk. Kewujudan syurga dan neraka adalah kekal selama-lamanya. |
5.Syafaat Rasulullah SAW adalah dengan izin tuhannya, termasuklah syafaat baginda untuk pelaku dosa besar kerana mereka masih dikira beriman. |
6.Perutusan para nabi dan rasul adalah harus bagi Allah SWT dan merupakan rahmat Allah kepada manusia. |
|
Aliran yang Bertentangan dengan Aqidah Ahli Sunnah Wal Jamaah |
Sejarah |
Syiah
|
Kumpulan yang menuntut supaya Saidina Ali bin Abu Talib dilantik sebagai khalifah selepas Rasulullah dan berkeyakinan bahawa hanya Ahlul Bait sahaja yang layak memegang jawatan khalifah.
|
Khawarij
|
Kumpulan pengikut Saidina Ali bin Abu Talib yang berpaling tadah kerana tidak berpuas hati dengan keputusan Majlis Tahkim |
Mu'tazilah
|
Kumpulan yang diasaskan oleh Wasil Bin 'Atho' setelah berlaku perbezaan pendapat antara beliau dengan gurunya iaitu Hasan Al-Basri tentang kedudukan pelaku dosa besar. |
|
Aliran |
Prinsip Utama |
Syiah
|
- Meyakini bahawa Al-Imamah merupakan rukun agama dan telah ditentukan oleh Allah SWT melalui lisan rasulNya secara nas.
- Meyakini bahawa imam-imam adalah maksum, iaitu terpelihara daripada dosa kecil dan besar.
- Menyanjung Saidina Ali secara keterlaluan sehingga disamakan dengan Rasulullah.
- Mengamalkan At-Taqiyyah iaitu menyembunyikan sesuatu yang boleh membahayakan diri atau harta bendanya dengan menempatkan sesuatu yang berbeza dengan hakikat sebenarnya.
- Menambah nama Saidina Ali RA dalam syahadah selepas nama Nabi Muhammad SAW.
|
Khawarij
|
- Jawatan khalifah atau imam hendaklah diserahkan pemilihannya kepada rakyat untuk memilih sesiapa sahaja daripada kaum muslimin yang layak.
- Mereka menyatakan bahawa Saidina Ali telah melakukan dosa besar serta kufur kerana bersetuju mengadakan Majlis Tahkim.
- Wajib keluar menentang pemimpin atau khalifah yang tidak adil.
- Beriktiqad bahawa orang yang melakukan maksiat dikira berdosa besar dan kafir.
|
Mu'tazilah
|
- At-Tauhid : Menafikan sifat ma'ani pada zat Allah SWT.
- Al-Adl : Meyakini manusia bertanggungjawab sepenuhnya atas perbuatan mereka sama ada baik atau buruk tanpa ditentukan oleh Allah.
- Al-Wa'du Wal Wa'iid : Meyakini bahawa Allah SWT wajib memberikan balasan baik kepada orang yang taat dan ancaman azab kepada orang yang melakukan maksiat.
- Al-Manzilah Bainal Manzilain ; Meyakini bahawa pelaku dosa besar berada pada satu kedudukan antara mukmin dengan kafir dan mereka kekal dalam neraka.
- Al-Amru Bil Makrufi Wannahyu 'Anil Mungkar : Meyakini bahawa menyeru kebaikan dan mencegah keburukan adalah wajib ditegakkan dalam keadaan apa sekalipun.
|
|
Pandangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Aliran yang Bertentangan Dengannya Tentang Beberapa Isu |
Isu |
Ahli Sunnah Wal Jamaah |
Aliran Lain |
Adakah Al-Quran makhluk? |
Meyakini bahawa Al-Quran ialah Kalamullah yang bersifat qadim (sedia ada). |
Mu'tazilah: Mengatakan bahawa Al-Quran adalah makhluk yang bersifat hadis (baru). |
Melihat Allah SWT |
Meyakini bahawa semua orang beriman dapat melihat Allah SWT di akhirat kelak. |
Mu'tazilah : Mengatakan mustahil makhluk boleh melihat Allah kerana Allah tidak menyerupai makhluk. |
Pelaku dosa besar |
Pelaku dosa besar tetap dikira sebagai mukmin, bukan kafir dan dihukum fasik jika tidak bertaubat. |
Khawarij : Pelaku dosa besar diangap kafir.
Mu'tazilah ; Pelaku dosa besar berada pada satu kedudukan antara mukmin dengan kafir dan mereka kekal dalam neraka.
|
Qada' dan Qadar |
Meyakini bahawa setiap perkara baik dan buruk datang daripada Allah dan Allah mengurniakan manusia akal untuk berfikir dengan berikhtiar untuk memilih antara baik dengan buruk |
Mu'tazilah : Meyakini bahawa setiap perkara baik dan buruk datangnya daripada manusia semata-mata. |
Kedudukan Iman |
Mempercayai bahawa iman boleh bertambah dan berkurang bergantung pada amal soleh dan maksiat yang dilakukan. |
Khawarij dan Mu'tazilah : Iman tidak boleh bertambah dan berkurang. Iman ada apabila melakukan kebaikan dan iman hilang apabila melakukan kemungkaran. |
|
Kepentingan Ahli Sunnah Wal Jamaah |
1.Menjadi asas penerimaan sesuatu amalan. |
2.Memelihara kesucian agama Islam. |
3.Menjamin keamanan negara. |
4.Mengelak umat islam daripada terjebak dengan ajaran sesat. |
5.Membersihkan aqidah daripada sebarang bentuk kekeliruan. |
6.Menghindarkan umat islam daripada pandangan yang melampau. |
7.Mendapat keredhaan Allah SWT. |
|
|
|